Onderwijs
Kinderen moeten lekker in hun vel zitten en zich prettig voelen om tot leren en presteren te komen. Daarom wordt er in de groepen geprobeerd een prettige werk- en omgangssfeer te creëren. Dit gebeurt o.a. middels coöperatieve werkvormen binnen een les of buiten op het leerplein. Dit bevordert tevens de sociale ontwikkeling.
Ook op schoolniveau vinden ontspannende (gezamenlijke) activiteiten plaats.
Voor het stimuleren van de sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken wij de Kanjertraining.
Cultuureducatie, geen vak apart
Archipel Onderwijs & Kinderopvang doet al een aantal jaar mee aan het project Cultuureducatie met Kwaliteit van Cultuurmij Oost. Daarnaast volgen wij een cultureel aanbod vanuit de gemeente Brummen en Stichting Welzijn Brummen (SWB).
Uw kind aanmelden?
Zoekt u voor uw kind een basisschool en wilt u kennismaken met Kindcentrum De Vossestaart? Wij ontvangen u graag voor een oriënterend gesprek. U ontvangt van ons een informatietasje en de directeur geeft u in een persoonlijk gesprek informatie over het onderwijs op De Vossestaart. En natuurlijk zal zij graag uw vragen beantwoorden.
Tijdens het bezoek bezoekt u de groepen om sfeer te ‘proeven’. Als u uw kind wil aanmelden dan kunt u aanmeldformulier invullen. Deze ontvangt u van de directeur. Meer informatie over de aanmeldprocedure leest u in onze informatiegids.
Eigenaarschap: een van de vier belangrijke pijlers
Op De Vossestaart betrekken we kinderen bij hun eigen leerproces. We geven de kinderen vrijheden en verantwoordelijkheden (passend bij hun leeftijd) en begeleiden ze in het maken van keuzes.
In gesprekken met kinderen vragen we ze wat ze nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Dit schooljaar gaan we aan de slag met een aantal Dalton-kernwaarden: samenwerking, vrijheid & verantwoordelijkheid, effectiviteit, zelfstandigheid en reflectie. Kinderen zullen meer eigenaarschap ontwikkelen bij deze kernwaarden.
Dit doen wij door:
- Gesprekken met de groep of de individuele kinderen te voeren.
- Rapportfolio; hierin kunnen de kinderen hun “trots”-werkjes bewaren of een ik-web invullen.
- Ouder-kindgesprekken; vanaf groep 3 zitten de kinderen bij de rapportfoliogesprekken. Hierdoor zijn er korte lijnen met ouders-kinderen en school.
- Op school hebben wij een leerlingraad die meedenkt over (bijvoorbeeld) aanschaf van speelmateriaal voor op het schoolplein of parkeerbeleid bij school. Zij vertegenwoordigen de groepen en halen input uit de gesprekken met de groepen.