Wij stellen ons aan u voor! Groetjes van de leerlingen van groep 7 en 8. meester Stefan, juf Lotte en juf Sonja.
Onze bovenbouwklas bestaat uit groep 7 en 8. In totaal zijn we met 17 kinderen. We krijgen de hele week les van meester Stefan en hij krijgt op de maandag en dinsdag extra hulp van stage-juf Lotte. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag komt juf Sonja ons soms helpen. Soms helpt ze in de klas, maar soms neemt ze ook individuele kinderen mee, of mogen we met een groepje met juf Sonja aan de slag.
Zelfstandig
In onze klas is veel aandacht voor onze zelfstandigheid. Alle taken die we wekelijks af moeten hebben hangen achter in de klas op het planbord. Hiervoor is soms instructie nodig, maar soms mag hier ook al zelfstandig aan gewerkt worden. Naast de basis lesstof mogen we kiezen uit extra taken om te oefenen aan de dingen die we nog lastig vinden, of aan taken waar we onszelf nog verder bij willen uitdagen.
Veel bewegen
Tijdens een schooldag vinden we het fijn om lekker te kunnen bewegen. Natuurlijk hebben we onze gewone pauzes, maar we doen ook vaak ‘bewegend leren’. Zo starten we de rekenles met een beweegactiviteit om alvast voorkennis op te halen. We gaan regelmatig naar buiten om op het beweegplein te werken. En we herhalen de spelling- en taalregels door gebruik te maken van beweegdictees en opdrachten als mix- en koppel.
Oefenen voor later
Bij de kanjerlessen oefenen we sociale vaardigheden die we later nodig zullen hebben. We zijn momenteel vooral bezig om te leren hoe je met elkaar goede afspraken kan maken. Hoe houd je rekening met anderen en zorg je er wel voor dat je jezelf laat zien. Hierbij sluiten we vaak af met een leerzaam spel zoals: dammen, Hex, Yavalath of kamertjeverhuur.
Ons groepsgevoel
Wat verder bijdraagt aan ons groepsgevoel is het in- en uitchecken. Bij iedere start en afsluiting van de schooldag geven we aan hoe we ons voelen. Dit doen we met de kleuren groen, geel en rood, hierover mag dan uitleg worden gegeven, maar dat hoeft niet. Zo weten we allemaal van elkaar of er dingen zijn waar we rekening mee kunnen houden. Dit kunnen hele leuke dingen zijn zoals een feestje, het maken van een lastige som of het afspreken met je buurjongen. Soms zijn dit ook nare dingen, waarvan het fijn is dat we dit van elkaar weten.
Ook heeft iedereen een taak in de klas. Aan het begin van de week kiezen we een taak die bijdraagt aan een leuke, opgeruimde en fijne klas en zo helpen we elkaar en is iedereen van belang voor ons als klas.
En natuurlijk zijn er nog 100 dingen die we niet hebben genoemd!